Wonen

Een dak boven uw hoofd. Een plek waar u zich veilig voelt. Dat is voor iedereen belangrijk. Maar door omstandigheden heeft niet iedereen een veilige basis. Het is goed om daar samen iets aan te doen. Het WOT kan u ondersteunen op uw weg.

Let op! Het WOT heeft helaas geen huis voor u en beslist ook niet over urgentie. Dit betekent dat u zelf op zoek moet naar een huis.

Hulp bij woning zoeken

Wij hebben geen huis voor u, maar waar kunnen wij u dan wel mee helpen?
Wij kunnen u helpen met een aantal praktische zaken. Bijvoorbeeld hoe u naar een woning moet zoeken, welke websites er zijn en hoe u zich moet inschrijven op Woonnet Rijnmond.

Urgentie voor een woning

Wij kunnen u ook helpen met het aanvragen van urgentie als u door een noodsituatie een andere woning nodig heeft. Om in aanmerking te komen voor urgentie moet u aan een aantal heel strenge regels voldoen. Als u hier niet aan voldoet heeft het aanvragen van urgentie helaas geen zin. Het WOT kan u hierin adviseren.

  • Wat moet ik doen om een woning te huren in Schiedam?

    Om een woning te kunnen huren in Schiedam moet u een woonpas aanvragen. Dit doet u via www.woonnetrijnmond.nl. Dit kost €10 per jaar, u moet minimaal 18 jaar zijn en u heeft een inkomensverklaring nodig.

    U kunt ook de BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis) bellen om een inkomstenverklaring aan te vragen.

    Ga naar de website van Schiedam voor nog meer informatie over wonen in Schiedam.

    Let op! Het WOT kan u niet helpen bij het eerder verkrijgen van een woning!

  • Kunnen jullie mij helpen een briefadres aan te vragen?

    Alleen in bepaalde gevallen kunt u een briefadres aanvragen. Ga naar de website van Schiedam voor meer informatie.

    https://www.schiedam.nl/a-tot-z/briefadres

  • Hoe krijg ik urgentie op een woning?

    Het WOT kan u niet helpen bij het sneller verkrijgen van een woning. De urgentieverklaring is slechts een minimale oplossing. Het verstrekken van de urgentie is niet bedoeld om te kunnen verhuizen naar een mooiere of grotere woning.

    Kijk bij SUWR of u aan de voorwaarden voldoet om een urgentie aan te vragen. Er zijn kosten aan deze aanvraag verbonden. Na het afgeven van de urgentie is het de bedoeling dat u drie maanden lang zoveel mogelijk reageert op passend woningaanbod op WoonnetRijnmond.

  • Ik kan mijn huur niet (meer) op tijd betalen. Hoe voorkom ik een huisuitzetting?

    Neem eerst contact op met uw verhuurder. In het algemeen kunt u een betalingsregeling treffen. Lukt het niet? Maak dan een afspraak bij het WOT. Let op: Bij het WOT kunt u niet terecht voor woningen. We kunnen wel samen met u kijken wat er mogelijk is.

    U kunt ook kijken op www.steunpunt-huisuitzetting.nl. Als u huurt bij Woonplus kunt u contact opnemen met een medewerker van incasso op 010 2045100 bereikbaar tot 11.00.

    Huurt u bij Woonplus, dreigt er een woninguitzetting en heeft u een gezin met jonge kinderen, dan komt u wellicht in aanmerking voor het project Preventie woninguitzetting.

  • Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen

    Neem contact op met uw hypotheekverstrekker. Let op: Bij het WOT kunt u niet terecht voor woningen. We kunnen wel samen met u kijken wat er mogelijk is.

  • Ik ben dakloos of thuisloos: wat nu?

    Het WOT kan u niet helpen bij het vinden van een woning. U kunt het volgende doen:

    • Dreigt u binnenkort dakloos te worden? Neem contact op met uw WOT voor advies.
    • Wanneer u dakloos bent kunt u inschrijven voor de nachtopvang. Voor verblijf in de nachtopvang geldt een eigen financiële bijdrage.
    • Wanneer u geen computer heeft, kunt u langskomen op de wijkochtenden om hulp krijgen bij het inschrijven op Woonnetrijnmond.
    • U kunt een (tijdelijke) briefadres aanvragen. Neem contact op met de gemeente via 14010 om te kijken of u een briefadres mag krijgen. U moet aan bepaalde criteria voldoen. Vraag de gemeente wat deze criteria zijn.

     

  • Ik wil mijn huurtoeslag wijzigen of huurtoeslag aanvragen

    U kunt terecht op afspraak bij Stroomopwaarts op de Broersvest. Heeft u moeite met formulieren invullen? Maak dan een afspraak met de Formulierenbrigade of ga langs tijdens de spreekuren.

    U kunt ook op de website van de belastingdienst om alvast een proefberekening te maken. U kijkt van tevoren of u toeslag mag krijgen.

  • Er is overlast in de buurt, waar kan ik terecht?

    Ervaart u overlast van uw buren? Dan kunt u het volgende doen:

    • U kunt een melding bij uw verhuurder doen.
    • Als u bij Woonplus huurt, kunt u overlast melden.
    • U kunt de wijkagent benaderen.
    • Als u overlast in de buitenruimte ervaart (zoals vernieling, vervuiling) kunt u contact opnemen met de gemeente of de BuitenBeter-app installeren om een melding bij de gemeente te maken.
    • U kunt een klacht indienen wanneer u door uw huisbaas wordt uitgebuit. De gemeente Schiedam kan bemiddelen, een boete of verbod opleggen, of zelfs een woning sluiten. Meld uw klacht via contact@schiedam.nl of bel 14010.
    • Kunt u ergens anders niet terecht? Benader dan de bewonersondersteuner van het Team Wijkontwikkeling van de gemeente. De bewonersondersteuner kan u ondersteunen en doorverwijzen naar de juiste plek op het gebied van wonen. 
  • Ik maak me zorgen over mijn buren, wat kan ik doen?

    Ga eerst in gesprek met uw buurtgenoot. Vertel over uw zorgen en vraag een reactie. U kunt aanbieden om ergens mee te helpen of samen met de persoon hulp te zoeken.

    U kunt bij het WOT terecht om samen met uw buur te kijken wat er mogelijk is.

    Ook kunt u bij grote zorgen Veilig Thuis bellen: 0800-2000. Bij direct gevaar bel altijd 112!

  • Wie kan me helpen met kleine klusjes in huis?

    Heeft u hulp nodig met bijvoorbeeld een schilderijtje ophangen? Neem contact op met KLik Vrijwilligers.

  • Ik heb een probleem met mijn particuliere verhuurder. Wat kan ik doen?

    Bij deze wil ik u laten weten dat Schiedamse burgers geen gebruik meer kunnen maken van de kosteloze inzet door het huurteam bij te hoge huren dan wel bij ernstig achterstallig onderhoud. Neemt niet weg dat de burgers wel degelijk ergens terecht kunnen. Graag informeer ik u hierover:

    Te hoge huur dan wel (zwaar) achterstallig onderhoud:

    Burgers kunnen voor bovenstaande naar de Huurcommissie

    Gegevens Huurcommissie:

    Adres:                                  Muzenstraat 61, 2511 WB in Den Haag

    Telefoonnummer:           088-1600300

    Website:                             Home | Huurcommissie

    Wet goed verhuurderschap

    Vanuit de gemeente Schiedam wordt toezicht gehouden en gehandhaafd op de Wet goed verhuurderschap. Voor het volgende kunnen huurders terecht bij de gemeente (via het meldpunt op onze website):

    • Woondiscriminatie: een verhuurder mag een huurder niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid.
    • Intimidatie: verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met het opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
    • Drie maanden borg of meer: per 1 juli 2023 mogen verhuurders een waarborgsom vragen van maximaal twee maanden de kale (aanvangs)huurprijs. Is het contract vóór 1 juli 2023 afgesloten, dan is het maximaal drie maanden.
    • Geen huurcontract op papier: een huurcontract moet altijd op papier staan. Zo is er duidelijk wat er is afgesproken. Op het contract moet een handtekening staan van de huurder en de verhuurder. Huurcontracten die zijn afgesloten vóór 1 juli 2023 en die niet op papier staan, hoeft de verhuurder niet alsnog op papier te zetten.
    • Geen eerlijke servicekosten: de servicekosten moeten eerlijk zijn. Een verhuurder mag alleen servicekosten in rekening brengen die in de wet staan. Bijvoorbeeld kosten voor gas, water, elektra of voor de individuele meter. Of kosten voor het gebruik van de meubels die in de woning staan of voor schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimtes. En de verhuurder moet ieder jaar een afrekening van de servicekosten naar de huurder sturen waarin precies staat welke kosten hij in rekening brengt.
    • Geen informatie over rechten en plichten als huurder: de verhuurder moet een huurder altijd goed informeren over verschillende zaken:
    • de rechten en plichten die niet in het huurcontract staan
    • hoe hoog de borg is en wanneer de huurder die terugkrijgt als het huurcontract stopt  
    • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
    • een compleet overzicht van de kosten die de verhuurder als servicekosten rekent.
    • De verhuurbemiddelaar rekent bemiddelingskosten: Als een verhuurbemiddelaar een woning verhuurt in opdracht van een verhuurder, mag hij de huurder niet vragen om bemiddelingskosten.
    • Een arbeidsmigrant kan daarnaast een melding doen als:
    • Het huurcontract en het arbeidscontract niet van elkaar gescheiden zijn;
    • de rechten en plichten niet in een taal zijn geschreven die de arbeidsmigrant begrijpt.